Witam
Pomysł stary, wdrożony w życie z powodzeniem od dawna,
ale jako takiego opisu samych czynności nie ma. Zrobiłem kilka fotek
przy okazji (nie wszystkie bo nie potrzeba) lecz myślę że z dość obszernym
opisem wystarczy taki materiał. Sam system Lazaglide w zależności od
modelu karabinka ma na celu zminimalizowanie lub zupełnie wykluczenie
stykania się i tarcia ze sobą elementów metalowych korpus - tłok - cylinder,
oraz powoduje równą i osiową pracę tłoka w cylindrze podpartą z przodu
uszczelką, a z tyłu pierścieniem prowadzącym. W HW 97 czy 77 nie można
zastosować ślizgów z przodu cylindra, bo nie ma jak i gdzie tego zrobić.
Skupmy się więc na tym co da się zrobić. Operacje są daleko idące w
skutkach i nieodwracalne. Jeśli ktoś chce mieć możliwość powrotu do
oryginału za jakiś czas będzie musiał kupić nowy tłok i cylinder. Z
tej przeróbki powrotu do oryginału już nie ma bowiem na pierwszy ogień
idzie cylinder. Najpierw trzeba odciąć pierścień z końca cylindra około
6-7mm. Po tej operacji nie ma już powrotu. Na foto widać też wstępnie
zaznaczone miejsce gdzie będzie rowek cylindra :
Teraz musimy naciąć precyzyjny rowek. Cylinder jest z bardo twardego
materiału więc samo ucinanie i nacięcie rowka nie jest prostą sprawą.
Trzeba używać noża ze spiekiem bo niczym innym tego nie utniemy ani
nie zrobimy rowka :
Trochę ucięliśmy cylindra więc zrobiło się miejsce na zamontowanie
pierścień na tłoku który będzie służył do osadzenia w nim pierścienia
prowadzącego. Kawałek odciętego cylindra (ten szerszy) i przygotowany
pierścień do zamontowania go na tłoku.
Metod osadzenia pierścienia jest kilka. Hogan gwintuje pierścień i
tłok po czym wkręca go na klej. Ja używam do tego TIG-a. i po prostu
go wspawuję . Po spawaniu TIG-em nie ma prawie nierówności, a spaw jest
bardzo precyzyjny, więc ładnie można go obtoczyć i wyrównać w miejscu
spawu. Należy zebrać po zewnątrz też ze 0,2-0,3mm aby był idealnie osiowo.
Dlatego pierścień jaki się przygotowuje do zamontowania powinien mieć
średnicę nieco większą od średnicy cylindra. Powiedzmy niech to będzie
równe 30mm. Po tym musimy jak w przypadku cylindra naciąć w nim rowek
w którym będzie zamontowany pierścień prowadzący. Tak wygląda tłok po
wspawaniu pierścienia, wyrównaniu, i nacięciu rowka prowadzącego.
A tak tłok i cylinder przygotowane do dorobienia pierścieni prowadzących
:
Teraz należy dorobić pierścienie prowadzące.Nie jest
to łatwe w przypadku cylindra HW97. Cylinder ma niewiele luzu w korpusie
i do wykorzystania pozostaje nam około 0,1-0,15mm co daje po około 0,05-0,07mm
na stronę. Nie można więc się spieszyć bo trzeba to zrobić bardzo dokładnie.
Jak nie utrzymamy wymiaru, albo będzie za luźno i się schowa w rowku
nic nie dając, albo nie włożymy cylindra do korpusu gdyż nie wejdzie.
Z tłokiem nie ma już takiego problemu. Możemy zaniżyć średnicę pierścienia
np. o 0,2mm i swobodnie wystawić ponad niego pierścień, zachowując po
zewnątrz wymiar wewnętrzny cylindra. Na koniec fotka całego zestawu
tuningowego przygotowanego do zamontowania w karabinku. System Lazaglide
plus zestaw dzielonej sprężyny.
Pozostaje życzyć wszystkim majsterkowiczom wytrwałości i dokładności
bo niewątpliwie tego wymaga dorobienie takiego zestawu. Otrzymujemy
za to karabinek którego pracy z oryginałem w tym momencie nie można
nawet porównać.
Pozdrawiam
Darek
Twój
komentarz..
|